Šobrīd ir atcelta liela daļa ierobežojumu un mūsu visu ikdiena arvien vairāk atgriežas ritmā, kādā bijām pieraduši dzīvot un strādāt iepriekš. Mazināti pulcēšanās un pārvietošanās ierobežojumi iedzīvotājiem, kā arī darbības ierobežojumi mūsu uzņēmējiem. Tirdzniecības nozare bija viena no tām, kurai šajā Covid-19 laikā vairākkārt bija jāpiemērojas jauniem darbības apstākļiem, t.sk. lielai daļai pat jāpārtrauc darbība uz vairākiem mēnešiem. Ekonomikas ministrija, noslēdzot drošai tirdzniecībai un iepirkšanās procesam veltīto kampaņu “Drošs paliek drošs”, izsaka pateicību ikvienam tirgotājam, kas ieguldīja milzīgu darbu, lai padarītu iepirkšanās procesu drošu, un ikvienam pircējam par noteikto drošības prasību un tirgotāju norādījumu ievērošanu.
Ir vasara, cilvēki karstajā laikā aizvien vairāk steidz izbaudīt Latvijas dabu un ūdeņu veldzi, mazāk uzkavējoties pilsētās, tomēr mēs visi joprojām nedrīkstam aizmirst par piesardzību. Covid-19 inficēšanās rādītāji krītas, taču pakalpojumu sniedzējiem jāturpina strikti ievērot spēkā esošās drošības prasības, lai maksimāli pasargātu gan savus darbiniekus, gan klientus.
Jau gandrīz pusotra gada garumā tirgotāji īstenojuši dažādus pasākumus, lai ierobežotu Covid-19 izplatību tirdzniecības vietās. Vairāki pasākumi, piemēram, iepirkumu grozu dezinfekcija vai regulāra ventilēšanas sistēmu darbības pārraudzība, ir kļuvuši jau par ieradumu, kas liek apsvērt arī šo noteikumu ievērošanu turpmāk, pēc pandēmijas beigām.
LTRK Tirdzniecības padomes vadītājs Dāvis Vītols uzsver drošas tirdzniecības koncepta ieguvumus ilgtermiņā: “Tirdzniecības uzņēmumi un tirgotāji kopumā ļoti atbildīgi ir piegājuši Covid-19 epidemioloģiskās drošības prasībām, nodrošinot dažādus risinājumus to ievērošanai, ko turpinās īstenot arī turpmāk.”
Savukārt uzņēmēji norādījuši, ka pandēmija savā ziņā attīstījusi arī jaunu kvalitātes standartu ieviešanu vai esošo uzlabojumus.
SIA ELVI Latvija komercdirektore Laila Vārtukapteine: “Lai arī ierobežojumu atvieglojumi visiem ir ļoti, ļoti gaidīti, vīruss un slimība noteikumus nelasa – var pietikt ar vienu nejaušību, kas prasa dzīvību, tāpēc ar visaugstāko atbildības sajūtu turpināsim rūpēties par drošu tirdzniecības vidi. Pandēmijas laikā mēs visi esam daudz mācījušies un sapratuši, ka droša vide gan veikalos, gan citviet sākas ar katra paša – gan darbinieka, gan pircēja individuālo rīcību”.
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar pētījumu centru SKDS veikusi otro pētījumu “Drošs paliek drošs” kampaņas ietvaros, kas atklājis, ka sabiedrība aizvien vairāk pievērš uzmanību drošības pasākumu ievērošanai tirdzniecības vietās, kā nozīmīgākās norādot sejas aizsargmasku lietošanu un telpu regulāru un pareizu vēdināšanu.
Aptaujātie tika aicināti izvēlēties, kuri no drošas tirdzniecības pamatprincipiem viņiem šķiet svarīgāki, lai klātienes iepirkšanās būtu droša. Aptaujas dati rāda, ka 77% aptaujāto uzskata, ka ir svarīgi nēsāt maskas, savukārt telpu ventilēšanas un vēdināšanas būtisko nozīmi atzīmēja 76% aptaujāto. Savukārt citu drošības prasību ievērošanu cilvēki uzskata par mazāk svarīgām - divu metru distances ievērošanu kā svarīgu atzīmēja 58%, savukārt cilvēku skaita ierobežošanai piekrīt 49%. Vienlaikus jānorāda, ka 64% Latvijas iedzīvotāju izprot situācijas nopietnību un pieļauj, ka inficēties ar Covid-19 vīrusu var jebkur, tostarp, tirdzniecības vietās.
Vērtējot uzņēmuma pieredzi Covid-19 laikā, SIA “Narvesen Baltija” valdes priekšsēdētāja Dace Dovidena norāda: “Pēdējā pusotra gada pieredze Covid–19 ierobežojumu zīmē atstās paliekošu ietekmi uz mazumtirdzniecības uzņēmumiem. Pilnīgi noteikti saglabāsies drošas iepirkšanās un higiēnas prasības, tāpat arī tiks nodrošināti droši darba apstākļi darbiniekiem, lai viņi varētu bez bažām pildīt savus pienākumus.”
Aptaujas dati rāda, ka joprojām cilvēki izvēlas preces un produktus vairāk iegādāties klātienē, nevis izmantot iespēju iepirkties tiešsaistē - 64% respondentu ir norādījuši, ka necenšas pēc iespējas vairāk preču iegādāties attālināti. Būtiski papildināt, ka vienlaicīgi šī ir sabiedrības grupa, kas aptaujā ir norādījusi, ka ievēro visas epidemioloģiskās prasības tirdzniecības vietās.
Pētījuma ietvaros tika aptaujāti 1005 aktīvie interneta lietotāji jeb respondenti visā Latvijā vecuma grupā no 18 līdz 75 gadiem.
Kampaņas “Drošs paliek drošs” laikā sabiedrības informēšanā iesaistījušies un pieredzes stāstos dalījušies vairāki desmiti tirgotāji. Liela daļa no tiem iesaistījusies, arī izvietojot drošas tirdzniecības koncepta informatīvos materiālus, lai konstanti pircējiem atgādinātu par būtiskākajiem ierobežojumiem. Atgādinām, aktuālākā informācija par tirdzniecības ierobežojumiem iedzīvotājiem, kā arī informatīvie materiāli par drošas tirdzniecības realizēšanu būs pieejami tīmekļvietnē www.drosspaliekdross.lv arī pēc kampaņas noslēguma.
Ekonomikas ministrijas
Sabiedrisko attiecību nodaļa