Citi Ekonomikas ministrijas organizētie semināri un labās prakses apkopojumi Latvijā
- Seminārs “VIDES PIEEJAMĪBAS LABĀS PRAKSES VEICINĀŠANA” (15.06.2022.)
Lektori:
Jurģis Briedis - apvienības “Apeirons” vides pieejamības eksperts;
Elīna Rožulapa - Latvijas Arhitektu savienības Sertificēšanas centra vadītāja.
Vides pieejamība ir pamats, lai cilvēks ar funkcionāliem traucējumiem spētu iekļauties sabiedrībā. Vides pieejamība ir, kad būvju dizains spēj kompensēt cilvēka sensoros - redzes un dzirdes, kustību un kognitīvos jeb domāšanas traucējumus, kā arī ierobežotās mobilitātes iespējas, piemēram, stumjot bērnu ratus vai nesot smagas somas. Eiropas Savienība ir iestrādājusi nosacījumus, ka apgūstot ES finansējumu ir jāievēro vides pieejamības dimensija. Sevišķi tas attiecās uz dažādiem būvniecības objektiem. Latvijā problēma ir izpratnes un zināšanu trūkums, kas traucē nodrošināt jēgpilnus un funkcionālus risinājumus būvniecībā. Nepietiek ar normatīvu formālu īstenošanu. Ir svarīgi atbildīgajiem speciālistiem atbildēt uz jautājumu “Kā cilvēks šajā vidē jutīsies?”, “Vai vide būs droša, viegli uztverama? Kā to īstenot seminārā atklāja lektori. Semināru klātienē un tiešsaistē noskatījās 427 dalībnieki (arhitekti, būvspeciālisti, pašvaldību pārstāvji u.c. ieinteresētās personas).
- Ieteikumi izglītības iestāžu ventilācijas un apkures sistēmu būvniecībai vai pārbūvei
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju, Veselības ministriju un biedrību “Latvijas Siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas inženieru savienība” izstrādājusi ieteikumus projektēšanas uzdevumā iekļaujamām kompleksām prasībām ventilācijas un apkures sistēmām, ņemot vērā visu inženiersistēmu savstarpējo mijiedarbību un sasaisti.
Kā zināms, 2020. gada 22. decembra Ministru kabineta sēdē Ekonomikas ministrija iepazīstināja ar priekšlikumiem gaisa kvalitātes uzlabošanai izglītības iestādēs ar mērķi mazināt Covid-19 inficēšanās risku. Ministru kabinets apstiprināja rīcības plānu, kas ietver kompleksus pasākumus, un kuri ir vērsti gan uz īstermiņa problēmu risinājumiem, gan ilgtermiņa ventilācijas sistēmu uzlabojumu izglītības iestādēs. Kā viens no rīcības plānā iekļautajiem pasākumiem bija uzdevums Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju un Veselības ministriju izstrādāt ieteikumus projektēšanas uzdevumā iekļaujamām kompleksām prasībām ventilācijas un apkures sistēmām, ņemot vērā visu inženiersistēmu savstarpējo mijiedarbību un sasaisti.
Projektējot jaunas ēkas, projektētāji par pamatu ņem būvniecības ierosinātāja (pasūtītāja) projektēšanas uzdevumā norādītās prasības attiecībā uz gaisa kvalitātes rādītājiem. Līdz ar to liela nozīme ir būvniecības ierosinātāja kompetencei un spējai korekti formulēt projektēšanas uzdevumu.
Ekonomikas ministrija aicina būvniecības ierosinātājus iepazīties ar ieteikumiem un izmantot tos savos projektos, nosakot projektēšanas uzdevumā iekļaujamās kompleksās prasības ventilācijas un apkures sistēmām izglītības iestāžu ēkās jaunas būvniecības vai pārbūves (ja tehniski iespējams) gadījumā.
Ieteikumi projektēšanas uzdevumā iekļaujamām kompleksām prasībām ventilācijas un apkures sistēmām publicētas Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē. Detalizēti ar pērn decembrī Ministru kabinetā izskatīto Informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem gaisa kvalitātes uzlabošanai izglītības iestādēs ar mērķi mazināt COVID-19 inficēšanas risku” un apstiprināto rīcības plānu var iepazīties Ministru kabineta tīmekļa vietnē.
Avots: https://www.em.gov.lv/lv/jaunums/izstradati-ieteikumi-izglitibas-iestazu-ventilacijas-un-apkures-sistemu-buvniecibai-vai-parbuvei
- LBN 201-15 un LBN 231-15 ugunsdrošības prasību pielietošana būvniecības praksē (25.11.2020.)
Lai vērstu būvspeciālistu uzmanību uz biežāk pieļautajām kļūdām un domstarpībām attiecībā uz ugunsdrošības prasību ievērošanu gan projektēšanā, gan būvniecībā, ir sagatavots skaidrojums par atsevišķu LBN 201-15 "Būvju ugunsdrošība” un LBN 231-15 "Dzīvojamo un publisko ēku apkure un ventilācija" noteikto ugunsdrošības prasību pielietošanu.
SKAIDROJUMI PAR UGUNSDROŠĪBAS PRASĪBĀM