Šā gada janvārī mazumtirdzniecības apgrozījuma pieauguma tempi Latvijā bija līdzīgi kā iepriekšējā mēnesī un par 2,7% pārsniedza 2019. gada janvāra rādītāju (neizlīdzināti dati salīdzināmajās cenās).
Janvārī nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga līdzīgos tempos kā pārtikas preču apgrozījums un par 5% pārsniedza pagājušā gada janvāra rādītāju. Nepārtikas preču mazumtirdzniecība nodrošināja lielāko daļu devuma kopējā tirdzniecībā. Nepārtikas preču kategorijā šogad, salīdzinot ar 2019. gada janvāri, straujāks kāpums bija vērojams informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā (kāpums par 18,2%), pulksteņu un juvelierizstrādājumu mazumtirdzniecībā (pieaugums par 14,6%), mājsaimniecības elektropreču mazumtirdzniecībā (kāpums par 12,6%), kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecībā (kāpums par 12,2%), kā arī sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (kāpums par 11,5%). Cilvēki vairāk izmantoja arī atpūtas iespējas – pieauga kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība (kāpums par 10,6%). Savukārt sarukums bija dažādu mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecībā (sarukums par 11,7%) un ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības mazumtirdzniecībā (sarukums par 4,9%). Sadalījumā pa tirdzniecības vietām, straujāk mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga lietoto preču mazumtirdzniecības veikalos un tirdzniecībā pa pastu vai Interneta veikalos. Sarukums bija vērojams tikai pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem.
Degvielas mazumtirdzniecībā šis gads iesācies ar degvielas mazumtirdzniecības apjomu kritumu un šā gada janvārī degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 7,6% zemāks nekā 2019. gada decembrī.
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums šā gada janvārī pieauga par 4,5%, kas ir straujākais kāpums kopš iepriekšējā gada aprīļa.
Ņemot vērā prognozēto situāciju darba tirgū, kad darba samaksa saglabās savu pieaugumu un nodarbinātība vairs nepieaugs, sagaidāms, ka arī mazumtirdzniecības apgrozījuma rādītāji būs pozitīvi. Tomēr mazumtirdzniecības turpmāko attīstību ietekmēs kopējā situācija tautsaimniecībā, kas pašreiz saskaras ar dažādiem ārējiem izaicinājumiem.
Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja
Vita Skuja
EM Analītikas dienesta vecākā eksperte