Ekonomikas ministrija izstrādājusi un š.g. 26. augustā starpinstitūciju saskaņošanai nodevusi grozījumus Ministru kabineta noteikumos par kārtību, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas. Grozījumu izstrādes mērķis ir veicināt nepārprotamu un skaidru pārdošanas cenu un atlaižu cenu norādīšanu precēm, lai patērētāji netiktu maldināti un varētu vieglāk veikt objektīvu cenu salīdzināšanu.
Praksē konstatēts, ka ne vienmēr veikalos norādītais cenas samazinājums, kas tiek atzīmēts kā “labākais piedāvājums”, ir līdz galam patiess. Tāpēc ar šiem grozījumiem tiks novērstas situācijas, kad pārdevēji mākslīgi paaugstina preces cenu uz īsu periodu pirms atlaides piemērošanas un pēc tam uzrāda to kā ļoti ievērojamu (patiesībā fiktīvu) cenas samazinājumu, tādējādi maldinot patērētājus par patieso atlaides lielumu. Šobrīd šis nosacījums, ka cenu nedrīkst mākslīgi paaugstināt neilgu laiku pirms speciālo piedāvājumu izsludināšanas, konceptuāli jau ir ietverts Patērētāju tiesību aizsardzības centra Vadlīnijās preču un pakalpojumu cenu norādīšanai, tostarp godīgas komercprakses īstenošanai.
Stiprinot patērētāju tiesību aizsardzību, Ekonomikas ministrija rosina arī normatīvo regulējumu papildināt ar skaidrākiem nosacījumiem, kāda informācija jāsniedz patērētājiem par cenas samazinājumiem. Proti, paziņojot par cenas samazinājumu, tirgotājam būs skaidri jānorāda preces sākotnējā cena – t.i. viszemākā cena, ko pārdevējs piemērojis ne mazāk kā 30 dienu periodā pirms cenas samazinājuma piemērošanas. Tādējādi tiks nodrošināts, ka patērētājiem būs pieejama precīzāka informācija par preces sākotnējo cenu un atlaides piemērošanas gadījumā patērētāji tiešām maksās mazāk par šīs preces iegādi.
Jaunais regulējums attieksies arī uz tādiem vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas norāda izmērāmu cenu samazinājumu, un kas aptver vai nu visas tirgotās preces (piemēram, “tikai šodien 20% atlaide visam”) vai noteiktas preču kategorijas (piemēram, “šonedēļ 20% atlaide ziemas kolekcijai”) – šādos gadījumos tirgotājiem arī skaidri jānorāda attiecīgo preču sākotnējā cena (t.i. viszemākā cena, kas piemērota pēdējo 30 dienu laikā pirms cenu samazinājuma piemērošanas).
Apzinoties tirgū pieejamo preču un produktu dažādību, normatīvajā regulējumā vienlaikus tiek ietvertas izņēmuma normas par cenu norādīšanu:
- precēm, kuras var ātri sabojāties vai kurām drīz beigsies derīguma termiņš (īpaši pārtikas produktiem) - šādām precēm 30 dienu zemākā cena nav jānorāda;
- precēm, kas pārdošanā ir bijušas mazāk nekā 30 dienas - šajos gadījumos preces sākotnējā cena ir zemākā cena, ko pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs piemērojis pēdējo 7 dienu laikā pirms cenas pazemināšanas.
Tāpat jaunās normas neattieksies uz vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas varētu attiekties uz visām pārdotajām precēm vai noteiktām preču kategorijām, piemēram, apgalvojums “labākās / zemākās cenas”, jo šādā apgalvojumā nav iekļauts konkrēts izmērāms paziņojums par cenu samazināšanu.
Būtiski norādīt, ka šāda pieeja šobrīd tiek ieviesta visās ES dalībvalstīs, nacionālajā likumdošanā pārņemot Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2019/2161, ar ko groza Padomes Direktīvu 93/13/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 98/6/EK, 2005/29/EK un 2011/83/ES attiecībā uz Savienības patērētāju tiesību aizsardzības noteikumu labāku izpildi un modernizēšanu prasības.
Vienlaikus, ņemot vērā Iepakojuma likumā ieviesto regulējumu attiecībā uz depozīta sistēmu, MK noteikumos papildus tiek precizētas normas attiecībā uz cenu norādīšanu gadījumos, kad tiek pārdotas depozīta iepakojuma preces. Šajos gadījumos cenu zīmē būs atsevišķi jāiekļauj informācija par depozīta maksu.
Ekonomikas ministrijas
Sabiedrisko attiecību nodaļa
prese@em.gov.lv