Tirgotāji dezinficē virsmas, tajā skaitā iepirkumu grozu un ratu rokturus, vēdina un ventilē telpas, izvieto informāciju par drošas iepirkšanās noteikumiem, uzrauga sejas masku lietošanu tirdzniecības telpās un kopējo apmeklētāju skaitu, kā arī konstanti seko tam, lai apmeklētāji ievērotu distanci. Par to, kā tirgotājiem sokas ar apmeklētāju plūsmas kontrolēšanu un citiem drošas tirdzniecības pamatprincipiem, pieredzē dalās paši tirgotāji.
Distances ievērošana ir pamatu pamats, kas ir noteikts jau no pandēmijas sākuma, nu jau vairāk nekā gadu. Savukārt pircēju plūsmas kontrole ir salīdzinoši jauna prasība. Tā ieviesta, lai padarītu tirdzniecības vietas drošākas un samazinātu iespēju inficēties vai izplatīt Covid-19 vīrusu tajās, tādējādi šobrīd pieļaujams viens apmeklētājs jeb pircējs uz 25m2.
"KOOL Latvija" Mazumtirdzniecības reģionu vadītāja Diāna Muceniece dalās pieredzē: "Covid-19 laiks ir izaicinājums visiem Latvijā - gan darba devējiem, gan darba ņēmējiem vēl joprojām. Arī "KOOL Latvija" ar šiem izaicinājumiem "sadzīvo" ik dienu, distances ievērošana mūsu mazajos veikaliņos nav viegls uzdevums. Katru dienu sastopamies gan ar ļoti zinošiem apmeklētājiem, kuri ir informēti un rīkojas atbildīgi, gan ar situācijām, kurās mēs, darbinieki, esam saviem apmeklētājiem gan pirmais informatīvais avots, gan paraugs atbildīgai rīcībai. Mēs palīdzam saviem "KOOL" klientiem distancēšanās prasības saprast un ievērot gan ar informatīvu plakātu palīdzību, gan ar pašu darbinieku lielu iesaisti apmeklētāju plūsmas organizēšanā ar darbu pie tā, lai klientam būtu pēc iespējas īsāks gaidīšanas un uzturēšanās laiks veikalā un pie kases, gan sadarbojoties ar dažādām valsts institūcijām. Mūsu klienti arī labprāt izmanto iespēju uzgaidīt pie ārpusē novietotajiem stāvgaldiem, kamēr darbinieki sagatavo klientu pasūtītās maltītes līdzņemšanai, vairs nav sajūtas, ka jāstāv rindā pie veikala ieejas, tas mazina stresa līmeni gan personālam, gan klientiem. Protams, ka visas iepriekšminētās darbības kopā kā mūsu klientiem, tā darbiniekiem ir devušas pietiekamas zināšanas un izpratni, līdz ar to arī savstarpējā komunikācija ir kļuvusi draudzīgāka, raitāka, abpusēji saprotošāka un distances ievērošana veikalā ir kļuvusi par mūsu visu ikdienu."
Tirdzniecības nama "Kurši" komandai, līdzīgi kā citiem mazumtirdzniecības dalībniekiem, šis ir bijis izaicinājumiem bagāts laiks - nemitīga sekošana līdzi valdības pieņemtajiem lēmumiem un operatīva reaģēšana, lai nodrošinātu arvien jaunu prasību izpildi. Lielāko smagumu uz saviem pleciem "iznesa" tirdzniecības nama komanda, kurai likumsakarīgi nācās kļūt par jauno prasību vēstnešiem "Kuršu" klientiem - bija jāveic liels skaidrojošais darbs gan par jaunpieņemtajām prasībām, gan šo prasību nepieciešamību un jēgu. Vairāk par tirdzniecības nama "Kurši" pieredzi dalās Ieva Trumpe, TN "Kurši" mārketinga un komunikācijas nodaļas vadītāja:
"Lai gan sākumā mūsu komandā nācās saskarties gan ar neizpratni, gan nepatiku pret ierobežojumiem, mēs samērā veiksmīgi negācijas pārvērtām pozitīvā klientu pieredzē, dalot klientiem bezmaksas sejas aizsargmaskas. Tāpat operatīvi ieviesām drošas tirdzniecības koncepta prasības. Rūpīgi sekojam līdzi, lai veikalos netiktu pārsniegts atļautais cilvēku skaits - pie visu "Kurši" veikalu ieejām izvietoti groziņi un ratiņi atbilstoši konkrētā veikala kvadrātmetru platībai. Pie veikala ieejas strādā tirdzniecības darbinieks, kurš pārliecinās, lai ikviens klients, ienākot veikalā, pareizi lietotu sejas masku un paņemtu groziņu vai ratus. Savukārt tirdzniecības zālē, kases zonā ik pa 2 metriem esam izvietojuši grīdas uzlīmes, kas atgādina par distances ievērošanu. Tāpat veikalos tiek atskaņoti audio paziņojumi, kas aicina lieki neuzkavēties veikalā un ievērot drošības pasākumus."
Trumpe papildina: "Domājot par nākotni un drošu iepirkšanos "Kuršu" veikalos, esam gājuši tālāk un radījuši vairākus jauninājumus, kas klientiem ļaus samazināt veikalā pavadīto laiku un iepirkties ērtāk. "Kurši" mājaslapā esam ieviesuši preču atlikumu vizualizāciju no visiem 19 "Kuršu" veikaliem, lai klients pirms došanās uz veikalu varētu pārliecināties, vai viņam interesējošās spuldzītes vai krāsu spaiņi ir pieejami pietiekamā apjomā. Un tūliņ laidīsim klajā "ātrās iepirkšanās" iespēju - pasūtīt preces internetveikalā un 2 stundu laikā tās saņemt izvēlētajā veikalā. Tas klientiem nodrošinās iespēju samazināt veikalā uzturēšanās laiku līdz minimumam un, protams, ļaus ietaupīt laiku."
Ekonomikas ministrijas valsts sekretārs Edmunds Valantis par pašreizējo situāciju tirdzniecības vietās: "Uzņēmēji lielākoties sekmīgi ieviesuši drošas tirdzniecības nosacījumus tirdzniecības vietās, godprātīgi ievēro epidemioloģiskās prasības, lai gan tas ir prasījis pamatīgu pielāgošanos un resursus. Tirgotāji ar savu darbu ir apliecinājuši, ka ir gatavi strikti ievērot epidemioloģiskās prasības, lai nodrošinātu drošus apstākļus tirdzniecībā. Līdz ar to ceram, ka jau tuvākajā laikā valdība varētu lemt ļaut strādāt arī tirdzniecības centros esošajiem veikaliem, tādējādi nodrošinot cilvēkiem plašāku preču pieejamību, bet tirgotājiem darbu un darbiniekiem algas. Tikai tādā veidā ir iespējams mazināt valsts atbalstu šīs nozares uzņēmējiem."
Ekonomikas ministrija aicina iepirkties apdomīgi un ievērot visus drošas iepirkšanās pamatprincipus ikdienā. Kā arī vēlreiz atgādina par 5+3 principu, kur pircēji ir aicināti:
1. doties uz tirdzniecības vietu vienatnē;
2. iepriekš sagatavot iepirkumu sarakstu;
3. iepirkties ilgākam laika posmam;
4. iepirkties ātri, saīsinot laiku tirdzniecības vietā;
5. priekšroku dot iepirkumu veikšanai internetā, ja ir šāda iespēja.
Savukārt tirgotāji ir aicināti:
1. pēc iespējas biežāk pareizi ventilēt, vēdināt tirdzniecības telpas un dezinficēt virsmas, tajā skaitā arī iepirkumu grozu un ratu rokturus;
2. kontrolēt veikala apmeklētāju plūsmu (ar iepirkšanās ratu, grozu, somu vai elektroniskās uzskaites sistēmas palīdzību);
3. uzraudzīt, lai veikala apmeklētāji pareizi lietotu sejas maskas un ievērotu distanci.
Tirgotāji tiek aicināti apmeklēt informatīvās kampaņas "Drošs paliek drošs" mājaslapu un iepazīties ar atbalsta informatīvajiem materiāliem apmeklētāju informēšanai un citu noderīgu informāciju.
Ekonomikas ministrija ir uzsākusi informatīvo kampaņu "Drošs paliek drošs", kuras mērķis ir informēt gan pircējus, gan tirgotājus par drošas iepirkšanās un tirdzniecības nosacījumiem un to nozīmi Covid-19 vīrusa izplatības mazināšanā, kā arī skaidrot par pakāpeniskas drošas tirdzniecības modeļa ieviešanas epidemioloģiskajiem apsvērumiem.
Kampaņas ietvaros informāciju sagatavoja:
Linda Vīksne
m. +371 28 756 866