Jaunumi

Pasākumu organizēšanas industrija dod nozīmīgu ieguldījumu sabiedrības garīgai un kultūras attīstībai, un sniedz mums visiem pozitīvas emocijas. Taču vienlaikus iepriekšējos gados ir dzirdēts par gadījumiem, ka Latvijā tiek izsludināts liels izklaides pasākums vai kāda populāra izpildītāja koncerts, tiek sākts tirgot biļetes, kas nereti nav lētas, taču pēc kāda laika top zināms, ka pasākums tiek atcelts, pasākuma organizators izvairās no atbildības un patērētājiem rodas problēmas ar finanšu līdzekļu atgūšanu. Šāds stāvoklis kropļo pasākumu organizēšanas un biļešu tirdzniecības tirgu Latvijā un mazina patērētāju uzticību biļešu tirgotājiem un nozarei kopumā, kas nākotnē potenciāli var apgrūtināt iespējas organizēt patērētājiem interesantus liela mēroga pasākumus.

 

Ar mērķi nākotnē nepieļaut līdzīgu situāciju rašanos un izskaustu negodīgu komercpraksi pasākumu rīkošanas un biļešu tirdzniecības jomā, Ekonomikas ministrija, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Latvijas Pasākumu producentu asociācija, kā arī nozares komersanti vienojušies par ciešākas sadarbības izveidi starp valsts pārvaldi un nozari, nostiprinot to Sadarbības memorandā par godīgu komercpraksi pasākumu rīkošanas un biļešu tirdzniecības jomā.

attēls

“Sadarbības memorands ir vēl viens izcils piemērs tam, ka problēmu risinājumu var rast sadarbībā ar uzņēmējiem, nevis uzspiežot tiem stingrāku regulējumu. Memoranda būtība paredz to, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sniegs informāciju nozarei par negodīgas komercprakses gadījumiem un nozares dalībnieki pārtrauks jebkādu sadarbību ar negodīgo komersantu. Godīgas uzņēmējdarbības un augstākas patērētāju tiesību aizsardzības nodrošināšanā būtiska loma ir arī iedzīvotājiem, tāpēc aicinu arī pasākumu apmeklētājus ziņot PTAC par komersantu negodīgas rīcības gadījumiem,” uzsver ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro.

 

Sadarbības memorands paredz, ka PTAC  sniegs informāciju nozares dalībniekiem par konstatēto negodīgo komercpraksi, un sadarbībā ar biļešu pārdevējiem izstrādās kritērijus pasākumu organizatoru izvērtēšanai. PTAC direktore Baiba Vītoliņa norāda: “PTAC jau apmēram 10 gadus saņem patērētāju sūdzības par nenotikušiem pasākumiem un par tiem atpakaļ nesaņemtām naudas summām, piemēram, pēc SIA «Biļešu Serviss»  sniegtajiem datiem 2018. gadā atceltu pasākumu dēļ patērētāji neatguva naudas līdzekļus 50 039,80 EUR apmērā. Turklāt novērots, ka atsevišķu pasākumu rīkotāju koncerti tiek atcelti vairākkārt un patērētājiem netiek atgriezta par biļetēm samaksātā naudas summa. Pasākumu biļešu tirdzniecībā nepastāv speciāls regulējums, tāpēc šis memorands ir būtisks solis, lai ar jomā iesaistīto komersantu palīdzību šīs problēmas tiktu atrisinātas un patērētāji neciestu zaudējumus.”

 

Nozares dalībnieki, saskaņā ar Memorandu, informēs PTAC un sniegs attiecīgus pierādījumus, ja to rīcībā nonāks informācija par iespējamu negodīgu komercpraksi, kā arī atturēsies no turpmāku darījumu veikšanas ar uzņēmēju, par kuru ir saņemta informācija no PTAC, ka šis uzņēmējs īsteno negodīgu komercpraksi. Tāpat nozares uzņēmumi, konsultējoties ar PTAC, apņēmušies izstrādāt labas prakses kodeksu.

 

Savukārt biļešu pārdevēji apņēmušies sniegt PTAC informāciju par līgumiem, pārdoto pasākuma biļešu summu, patērētājiem atmaksāto summu, pasākumu organizatora rīcībā nodoto summu un citu informāciju, kā arī, slēdzot darījumus ar pasākumu organizatoriem, nodrošināt atbilstošu profesionālo rūpību, t.sk., prasot pietiekošu nodrošinājumu.

 

Latvijas Pasākumu producentu asociācijas valdes priekšsēdētājs Guntis Ērglis – Lācis norāda: "LaPPA (Latvijas Pasākumu producentu asociācija) ir dibināta 2010. gadā, apvienojoties lielākajiem Latvijas pasākumu producentiem, kas darbojas gan publisko, gan korporatīvo pasākumu jomā. Asociācijas mērķi ir veicināt pasākumu nozares attīstību Latvijā, celt pasākumu kvalitāti, aktīvi līdzdarboties nozares regulējuma pilnveidē, veicināt jauno profesionāļu izglītošanu un producentu kvalitātes paaugstināšanu, kā arī informēt sabiedrību par nozares procesiem. Negodīga komercprakse, neatmaksājot naudu patērētājiem par nenotikušiem koncertiem, grauj uzticību koncertu jomai kopumā, tādēļ mēs sadarbībā ar Ekonomikas ministriju esam ilgstoši strādājuši, lai rastu saprātīgu risinājumu šai problēmai. Ir skaidrs, ka producenti, kas ilgtermiņā darbojas nozarē, nepieļaus krāpnieciskas darbības ar biļešu naudu, taču atsevišķos gadījumos saskaramies ar rīkotājiem - viendienīšiem un memorands, ko nozare paraksta, parāda ceļu, kurš ejams, lai sakārtotu gana trauslo koncertu tirgu Latvijā.”

 

Sadarbības memorandu par godīgu komercpraksi pasākumu rīkošanas un biļešu tirdzniecības jomā šā gada 8. augustā parakstīja Ekonomikas ministrija, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Latvijas Pasākumu producentu asociācija, SIA “Biļešu serviss”, SIA “Arēna Rīga”, SIA “BEZRINDAS.LV”, SIA “Ekase”, SIA “Untitled” un SIA “L Tips”.

 

Memorandam aicināti pievienoties arī citi biļešu tirdzniecības un pasākumu organizēšanas nozares dalībnieki, iesniedzot pievienošanās vēstuli PTAC.

 

Vienlaikus jānorāda, ka, izvērtējot potenciālos problēmas risinājumus, Ekonomikas ministrija un PTAC konstatēja, ka negodprātīgo uzņēmēju skaits ir salīdzinoši niecīgs, taču to nodarītais kaitējums patērētājiem, godprātīgiem uzņēmējiem un nozarei kopumā ir būtisks. Attiecīgi izvēlētais risinājums nevar kaitēt godprātīgiem uzņēmējiem, bet tam ir jābūt mērķētam uz negodprātīgu uzņēmēju darbības pārtraukšanu. Līdz ar to tika secināts, ka normatīvo aktu grozījumi un lielāka regulācija, kas uzliktu papildu administratīvo slogu nozarei, nav optimālākais risinājums.

 

 

Ekonomikas ministrijas

Sabiedrisko attiecību nodaļa

prese@em.gov.lv

67013193