Ieviešot epidemioloģiskās drošības pasākumus, valstij bija kritiski svarīgi sniegt atbalstu komersantiem, kuru darbība tika būtiski ierobežota vai pat liegta. Regulāri tiekoties ar uzņēmējiem, esmu saņēmis apliecinājumu, ka valsts sniegtais atbalsts ne reti bija “būt vai nebūt” – uzņēmumiem bija nepieciešami apgrozāmie līdzekļi visu maksājumu segšanai un atbalsts darbinieku algu izmaksai, sociāli atbildīgu darbinieku noturēšanai. Izmaksātā valsts atbalsta struktūra arī parāda nozares, kas Covid-19 krīzē cieta visvairāk – tirdzniecības, viesmīlības un sabiedriskās ēdināšanas, kā arī kultūras un mākslas nozares komersanti. Komersantu atbalstam valsts atvēlētais finansējums šajos mēnešos netika iztērēts pilnā apjomā, kas tagad mums ļaus sniegt atbalstu komersantiem, kuru darbību būtiski ietekmē Krievijas izraisītā kara Ukrainā un tā dēļ ieviesto sankciju sekas, neradot papildu slogu valsts budžetam,” norāda ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs.
VID ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme norāda, ka, kolīdz atbalsts krīzē cietušajiem uzņēmējiem bija reāli pieejams, operatīvi tika izvērtēti iesniegtie pieteikumi un izmaksāti līdzekļi. “VID pēdējos divus gadus ir intensīvi strādājis, lai palīdzētu uzņēmumiem, kuri nonākuši grūtībās, kuri vērsās pēc palīdzības un kuri atbilda Ministru kabineta noteiktajām prasībām. Šo pabalstu administrēšana bija VID neierasta funkcija, bet, strādājot 24/7 režīmā, visi jautājumi tika atrisināti. No sirds ceru, ka epidemioloģiskā situācija Latvijā vairs nesaasināsies tādā līmenī, lai būtu nepieciešams vēl ceturtais atbalsta vilnis un uzņēmēji varēs normāli strādāt un attīstīties,” tā I. Jaunzeme.
Visvairāk atbalsts uzņēmumiem un to darbiniekiem bija nepieciešams 2021. gada oktobrī un novembrī; par decembri, janvāri un februāri izmaksātās atbalstu summas bijušas būtiski mazākas.
Darbinieku atalgojumam izmaksātas algu subsīdijas 17,69 miljonu eiro apmērā; pašnodarbinātajiem – 1,45 miljonu eiro apmērā, bet patentmaksātājiem – 240,98 tūkstošu eiro apmērā. Savukārt granti 70,19 miljonu eiro apmērā izmaksāti kopumā 4555 uzņēmumiem un saimnieciskās darbības veicējiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai.
Visvairāk algu subsīdijas, pamatojoties uz darba devēja iesniegumu, saņēmuši tirdzniecības nozarē[1] nodarbinātie, viņiem izmaksāti 38% no visām algu subsīdijām. 29 % no algu subsīdijām izmaksāti izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nozarē nodarbinātajiem, bet 25% – mākslas, izklaides un atpūtas, tai skaitā azartspēļu, nozarē strādājošajiem.
Arī granti apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai visvairāk – 39,6 % no kopsummas – izmaksāti tirdzniecības1 uzņēmumiem. No visiem grantiem 34,5 % izmaksāti nodokļu maksātājiem, kuru pamatdarbības veids saistīts ar izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumiem, un 13,6 % – ar mākslu, izklaidi un atpūtu, tai skaitā azartspēlēm.
Savukārt lēmums nepiešķirt grantus tika pieņemts 25,6 % gadījumu. Biežākie atteikuma iemesli: uzņēmuma apgrozījuma samazinājums nav saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem; uzņēmums 2021 .gada brīvi izvēlētu 3 mēnešu laikā VID administrētos nodokļus vidēji mēnesī aprēķinājis mazāk kā 200 eiro.
Papildus finansiālām izmaksām nodokļu maksātāju atbalstam pandēmijas laikā bija iespēja saņemt arī nodokļu samaksas termiņa pagarinājumus. Kopumā laikā no 2021. gada 1. janvāra līdz pat 2022. gada 18. aprīlim piešķirti termiņa pagarinājumi maksājumiem 234,90 miljonu eiro apmērā.
Informāciju sagatavoja:
VID Sabiedrisko attiecību daļa
Tālr. 67122668, 67122670
Talejas iela 1, Rīga, LV-1978
[1] vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts