Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās šī gada novembrī, salīdzinot ar 2021. gada novembri, pieauga par 30,1 %, bet, ņemot vērā straujo cenu kāpumu, salīdzināmajās cenās tas pieauga par 10,9 % (neizlīdzināti dati). Straujāku pieaugumu noteica zemā bāze 2021. gada novembrī, kad pusi mēneša spēkā bija stingri tirdzniecības ierobežojumi un atvērti bija galvenokārt pārtikas veikali. Tomēr mazumtirdzniecības apjoma pieaugums ir vērojams arī mēneša griezumā. Novembrī, salīdzinot ar oktobri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,3 % (sezonāli koriģēti dati).
Gada griezumā mazumtirdzniecības apgrozījums ļoti strauji pieauga nepārtikas preču grupās, straujš kāpums bija arī degvielas mazumtirdzniecības apgrozījumam, bet pārtikai tas samazinājās.
Novembrī nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā pieauga par 22,3 %, nodrošinot lielāko daļu devumu kopējā mazumtirdzniecības pieaugumā. Straujākais apgrozījuma kāpums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 88 %), sporta preču un spēļu tirdzniecībā (par 66,8 %), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas tirdzniecībā (par 43,7 %), tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecībā (par 42,2 %) un grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā (par 34,2 %). Šīs nozares 2021. gada oktobrī un novembrī visvairāk skāra stingrāki tirdzniecības ierobežojumi, kas tika noteikti Covid-19 infekcijas mazināšanai. Straujš kāpums turpinājās informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 18,5 %), mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībai specializētajos veikalos (par 16,7 %), kā arī kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 10,6 %). Straujāk kā iepriekšējo mēnešos pieauga pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecība (par 8,7 %). Pēc krituma iepriekšējos mēnešos pieauga apgrozījums farmaceitisko, medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 8,2 %).
Sadalījumā pa tirdzniecības vietām, straujš pieaugums bija vērojams mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 15,6 %), kas skaidrojams ar zemo bāzi iepriekšējā gada novembrī. Savukārt turpināja sarukt pārējā mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem un mazumtirdzniecība pa pastu vai internetā, iedzīvotājiem aktīvāk izmantojot iepirkšanās iespējas klātienē.
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums saruka otro mēnesi pēc kārtas un novembrī tas bija par 2,8 % zemāks, salīdzinot ar 2021. gada novembri.
Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās pēdējos mēnešos pieaug, novembrī tas pieauga īpaši strauji – par 11,1 %, salīdzinot ar 2021. gada novembri. To lielā mērā noteica degvielas cenu samazināšanās pēc straujā cenu kāpuma šī gada pirmajā pusē.
Kopumā šogad vienpadsmit mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 4,8 % augstāks nekā 2021. gada janvārī-novembrī. Nepārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 9,6 %, ko noteica zemā bāze 2021. gada sākumā un oktobrī-novembrī, kad bija spēkā tirdzniecības ierobežojumi un mazumtirdzniecības apgrozījums ievērojami kritās. Pārtikas preču tirdzniecība pieauga par 1,1 %, bet degvielas mazumtirdzniecība pieauga par 0,4 %.
Tuvākajos mēnešos mazumtirdzniecību turpinās ietekmēt augstais cenu līmenis, tomēr tā negatīvo ietekmi mazina valsts atbalsts iedzīvotājiem siltumenerģijas izmaksu segšanai apkures sezonā līdz 2023. gada 30. aprīlim, septembrī veiktā pensiju indeksācija, kā arī cita veida pabalsti iedzīvotāju pirktspējas palielināšanai.
Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja
Ieva Šnīdere
EM Analītikas dienesta analītiķe