Pieaugot iedzīvotāju pirktspējai, 2024. gada novembrī mazumtirdzniecības apgrozījums turpināja pieaugt. Gada laikā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās cenās pieauga par 1,8 % (pēc neizlīdzinātiem datiem). Uzlabojoties iedzīvotāju noskaņojumam veikt lielākus pirkumus, mazumtirdzniecības apjoma kāpums ir vērojams arī mēneša griezumā. Novembrī, salīdzinot ar oktobri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,1 % (sezonāli koriģēti dati), ko noteica pārtikas un nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums.
Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums straujāk pieauga nepārtikas precēm, bet pārtikai un degvielai mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga mēreni.
Novembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada novembri, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,7 %. Tas pieauga visās galvenajās nepārtikas preču grupās, izņemot grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā, kur apgrozījums samazinājās par 8,7 %. Mazumtirdzniecības apgrozījums novembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, visstraujāk pieauga ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 12,2 %) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 10,6 %). Mērenāks kāpums bija sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 8 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 7,3 %), kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 6,4 %), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 5,1 %), mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 3,9 %) un tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 2,5 %). Neliels kāpums bija pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 0,9 %) un farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 0,3 %).
Sadalījumā pa tirdzniecības vietām apgrozījuma kritums novembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, turpinājās mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 15,2 %), un turpināja strauji samazināties arī pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem – par 24,1 %. Pēc strauja kāpuma iepriekšējos četros mēnešos arī mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetā novembrī bija vērojams apgrozījuma kritums (par 2,6 %).
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā novembrī pieauga – par 1 %, kas bija pirmais kāpums gada griezumā kopš šī gada marta, kad mazumtirdzniecības apgrozījums pārtikai gada griezumā pieauga strauji. Pirms šī gada martā novērotā straujā kāpuma pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā praktiski saruka katru mēnesi kopš 2022. gada vidus. Lai gan pārtikas produktu cenu straujais kāpums ir mitējies, cenu līmenis pārtikai joprojām saglabājas augsts, kas turpina ietekmēt arī pārtikas preču apgrozījumu.
Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās turpina pieaugt. Novembrī tas pieauga par 0,9 %, salīdzinot ar 2023. gada novembri, ko noteica zemākas degvielas cenas nekā iepriekšējā gada novembrī.
Kopumā š.g. vienpadsmit mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 0,9 % augstāks nekā 2023. gada janvārī-novembrī, ko lielā mērā noteica degvielas mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums par 2,9 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,8 %, bet pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 1,5 %.
Turpmāk sagaidāms, ka pircēju aktivitāte pakāpeniski pieaugs. Reālo ienākumu kāpums un cenu stabilizēšanās atvieglos mājsaimniecību finansiālo situāciju un veicinās pirktspējas pieaugumu.
Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja
Ieva Šnīdere
Analītikas dienesta analītiķe