Mazumtirdzniecība Statistika
grafiks par mazumtirdzniecības tendencēm

Pēc š.g. jūnijā novērotā krituma jūlijā mazumtirdzniecības apgrozījumam Latvijā atkal bija vērojams mērens kāpumsNeskatoties uz iedzīvotāju pirktspējas pieaugumu, patērētāju noskaņojums veikt lielākus pirkumus joprojām ir piesardzīgs.

Gada laikā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās cenās pieauga par 0,9 % (pēc nekoriģētiem datiem). 

Mazumtirdzniecības apjoma kāpums ir vērojams arī mēneša griezumā. Jūlijā, salīdzinot ar jūniju, tas pieauga par 0,6 % (pēc sezonāli koriģētiem datiem), straujāk pieaugot pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījumam.

Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga nepārtikas precēm un degvielai, savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums pārtikas precēm samazinājās.

Jūlijā, salīdzinot ar iepriekšējā gada jūliju, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,2 %. Tas pieauga visās galvenajās nepārtikas preču grupās. Mazumtirdzniecības apgrozījums jūlijā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, visstraujāk pieauga informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 16,4 %). Mērenāks kāpums bija pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 11,1 %), ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 10,1 %), farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 7,6 %), mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 4,1 %), tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 2 %) un kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 1,7 %). Grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā apgrozījums saglabājās nemainīgs. Savukārt apgrozījums samazinājās sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (samazinājums par 2,5 %), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (samazinājums par 2,4 %) un apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (samazinājums par 1 %).

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā jūlijā samazinājās par 1,9 %. Lai gan pārtikas produktu cenu straujais kāpums ir mitējies, cenu līmenis pārtikai joprojām saglabājas augsts, kas turpina ietekmēt arī pārtikas preču apgrozījumu.

Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās turpina pieaugt.

Š.g. jūlijā tas pieauga par 3,2 %, salīdzinot ar 2023. gada jūliju, neskatoties uz augstākām degvielas cenām, salīdzinot ar iepriekšējā gada jūliju, kas liecina par iedzīvotāju pirktspējas pieaugumu.

Sadalījumā pa tirdzniecības vietām apgrozījuma kāpums jūlijā bija vērojams mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetā (par 4,7 %). Vienlaikus jūlijā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, apgrozījuma kritums bija vērojams mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 4,8 %), kā arī pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem (par 11,9 %).

Kopumā š.g. septiņos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 0,7 % augstāks nekā 2023. gada janvārī-jūlijā, ko lielā mērā noteica degvielas mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums par 3,5 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga – par 1 %, bet pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 1,2 %.

Prognozējams, ka turpmāk pircēju aktivitāte pakāpeniski pieaugs. Reālo ienākumu kāpums un cenu stabilizēšanās atvieglos mājsaimniecību finansiālo situāciju un veicinās pirktspējas pieaugumu.

 

Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja

Ieva Šnīdere

Analītikas dienesta analītiķe