Pieaugot iedzīvotāju pirktspējai un lēnām uzlabojoties patērētāju noskaņojumam, š.g. februārī mazumtirdzniecības apgrozījumam vērojams kāpums. Gada laikā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās cenās pieauga par 1,2 % (pēc neizlīdzinātiem datiem). Mazumtirdzniecības apjoma kāpums ir vērojams arī mēneša griezumā. Februārī, salīdzinot ar janvāri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 0,6 % (sezonāli koriģēti dati).
Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga nepārtikas precēm un degvielai, savukārt neliels kritums bija pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījumam.
Februārī, salīdzinot ar iepriekšējā gada februāri, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,9 %. Straujākais apgrozījuma kāpums bija ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 23,6 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 15,8 %), kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 9,4 %) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 9,1 %). Mērenāks kāpums bija vērojams farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 7,2 %) un sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 2 %). Savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums februārī gada laikā strauji samazinājās grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā (par 11,4 %) un tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 10,9 %). Mērenāks kritums bija pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 5,1 %), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 4,5 %) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 2,5 %).
Sadalījumā pa tirdzniecības vietām straujš apgrozījuma kritums gada laikā bija vērojams mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 5,3 %), pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem tas saruka ļoti mēreni – par 0,3 %, bet strauji pieauga mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetā (par 5,2 %).
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā, pēc strauja krituma janvārī, š.g. februārī samazinājās ļoti mēreni – par 0,3 %. Lai gan pārtikas produktu cenu straujais kāpums ir mitējies, cenu līmenis pārtikai joprojām saglabājas augsts, kas turpina ietekmēt pārtikas preču apgrozījumu.
Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās februārī pieauga par 2,4 %, salīdzinot ar 2023. gada februāri. To noteica zemākas cenas degvielai, salīdzinot ar iepriekšējā gada februāri.
Kopumā š.g. janvārī-februārī mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 0,3 % augstāks nekā 2023. gada janvārī-februārī.
Arī turpmāk sagaidāms, ka pircēju aktivitāte pakāpeniski pieaugs. Darba samaksas kāpums, kas šobrīd jau pārsniedz inflāciju, atvieglos mājsaimniecību finansiālo situāciju un veicinās pirktspējas pieaugumu.
Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja
Ieva Šnīdere
Analītikas dienesta analītiķe