Neraugoties uz augsto bāzi 2022. gada februārī un augsto cenu līmeni, šī gada februārī mazumtirdzniecības apgrozījums turpināja pieaugt. Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās gada laikā pieauga par 17,5 %, bet, ņemot vērā straujo cenu kāpumu, salīdzināmajās cenās tas pieauga par 2,4 % (neizlīdzināti dati). Mazumtirdzniecības apjoma pieaugums ir vērojams arī mēneša griezumā. Februārī, salīdzinot ar janvāri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 0,4 % (sezonāli koriģēti dati).
Gada griezumā straujāk pieauga nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums, mērenāks kāpums bija degvielas mazumtirdzniecības apgrozījumam, bet pārtikai tas samazinājās.
Februārī nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā pieauga par 4,8 %. Straujākais apgrozījuma kāpums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 21 %). Straujāk kā bija vērots iepriekšējā mēnesī pieauga apgrozījums grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā (par 18,5 %), tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 10,9 %), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 10,8 %) un kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 3,4 %). Savukārt lēnāks kā bija vērots janvārī bija mazumtirdzniecības apgrozījums metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas tirdzniecībā (par 12,6 %) un farmaceitisko, medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 3,1 %). Pēc strauja krituma iepriekšējā mēnesī neliels kāpums bija vērojams sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 0,9 %).
Mazumtirdzniecības apgrozījums turpināja samazināties pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 13 %) un ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 12,5 %). Pēc neliela kāpuma iepriekšējā mēnesī kritums bija vērojams mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībai specializētajos veikalos (par 3,8 %).
Sadalījumā pa tirdzniecības vietām pieaugums bija vērojams mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 9,2 %). Pēc strauja pieauguma gada pirmajā mēnesī samazinājās mazumtirdzniecība pa pastu vai internetā (par 6,8 %), kā arī turpināja sarukt pārējā mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem.
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums februārī saruka piekto mēnesi pēc kārtas, ko turpināja noteikt augstais cenu līmenis pārtikas produktiem. Tomēr tas samazinājās ļoti mēreni – par 0,8 %, salīdzinot ar 2022. gada februāri.
Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās strauji pieauga iepriekšējos trīs mēnešos, bet februārī tam bija vērojams mērens pieaugums – par 2,9 %, salīdzinot ar 2022. gada februāri. To lielā mērā noteica degvielas cenu stabilizēšanās pēc krituma iepriekšējos mēnešos.
Kopumā š.g. janvārī-februārī mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 3,1 % augstāks nekā 2022. gada janvārī-februārī.
Tuvākajos mēnešos mazumtirdzniecības apjomus turpinās ietekmēt augstās cenas - iedzīvotāji būs piesardzīgāki lielāku pirkumu veikšanā. Tomēr negatīvo ietekmi uz mazumtirdzniecības apgrozījumu turpinās mazināt valsts atbalsts iedzīvotājiem siltumenerģijas izmaksu segšanai apkures sezonā līdz 2023. gada 30. aprīlim, kā arī cita veida atbalsts iedzīvotāju pirktspējas palielināšanai.
Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja
Ieva Šnīdere
Analītikas dienesta analītiķe