2022. gadā situāciju mazumtirdzniecības nozarē lielā mērā ietekmēja Covid-19 pandēmijas mazināšanās un pilnīga tirdzniecības ierobežojumu atcelšana no 2022. gada 1. aprīļa. Mazumtirdzniecības apgrozījums ļoti strauji pieauga gada sākumā un oktobrī-novembrī, ko noteica zemā bāze 2021. gada attiecīgajā periodā, kad bija spēkā tirdzniecības ierobežojumi un mazumtirdzniecības apgrozījums ievērojami kritās. Arī straujais cenu kāpums būtiski neietekmēja pircēju aktivitāti un tā saglabājās neprognozēti augsta, ko visdrīzāk noteica ienākumu kāpums un valsts atbalsts energoresursu cenu kāpuma mazināšanai. Kopumā 2022. gadā mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 4,3 % augstāks nekā 2021. gadā. Pārtikas mazumtirdzniecības apgrozījums palika praktiski nemainīgs (pieaugums par 0,5 %). Nepārtikas tirdzniecība 2022. gadā pieauga par 8,6 %, savukārt degvielas mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums bija 1,2 %.
Decembrī mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, salīdzinot ar 2021. gada decembri, pieauga par 16,2 %, bet, ņemot vērā straujo cenu kāpumu, salīdzināmajās cenās tas saglabājās praktiski nemainīgs – samazinājās par 0,1 % (neizlīdzināti dati). Apgrozījuma kritumu 2022. gada decembrī noteica augstā bāze 2021. gada decembrī, kad bija vērojams straujš mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums tirdzniecības ierobežojumu mīkstināšanas dēļ. Mazumtirdzniecības apjoma kritums ir vērojams arī mēneša griezumā. Decembrī, salīdzinot ar novembri, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 3 % (sezonāli koriģēti dati), ko visdrīzāk noteica augstais cenu līmenis, iedzīvotājiem ierobežojot savu patēriņu.
Gada griezumā mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga degvielai, nepārtikas preču grupā tas praktiski saglabājās nemainīgs, bet pārtikai samazinājās.
Decembrī nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā pieauga par 0,4 %. Straujākais apgrozījuma kāpums bija sporta preču un spēļu tirdzniecībā (par 15,6 %). Straujāk kā iepriekšējā mēnesī pieauga apgrozījums farmaceitisko, medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 10,2 %). Savukārt lēnāks kā iepriekšējos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 12,3 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 9,3 %), grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā (par 8,4 %), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas tirdzniecībā (par 7,7 %), kā arī kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 4,8 %).
Mazumtirdzniecības apgrozījums strauji samazinājās ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 16,1 %), kas saruka jau sesto mēnesi pēc kārtas. Pēc kāpuma iepriekšējos mēnešos apgrozījums samazinājās pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 18,6 %), tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 6,1 %) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 4,2 %).
Sadalījumā pa tirdzniecības vietām, neliels pieaugums bija vērojams mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 0,8 %). Savukārt turpināja sarukt pārējā mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem un mazumtirdzniecība pa pastu vai internetā, iedzīvotājiem aktīvāk izmantojot iepirkšanās iespējas klātienē.
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums saruka trešo mēnesi pēc kārtas un decembrī tas bija par 4,8 % zemāks, salīdzinot ar 2021. gada decembri.
Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās pēdējos mēnešos pieaug, decembrī tas turpināja pieaugt strauji – par 9,5 %, salīdzinot ar 2021. gada decembri. To lielā mērā noteica degvielas cenu samazināšanās pēc straujā cenu kāpuma šī gada pirmajā pusē.
2023. gada pirmajā pusē augsto cenu ietekmē pircēju aktivitāte varētu mazināties. Iedzīvotāji būs piesardzīgāki lielāku pirkumu veikšanā. Tomēr negatīvo ietekmi uz mazumtirdzniecības apgrozījumu turpinās mazināt valsts atbalsts iedzīvotājiem siltumenerģijas izmaksu segšanai apkures sezonā līdz 2023. gada 30. aprīlim, kā arī cita veida atbalsts iedzīvotāju pirktspējas palielināšanai.
Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja
Ieva Šnīdere
Analītikas dienesta analītiķe