Jaunumi

Covid-19 pandēmija ir ietekmējusi arī mazumtirdzniecības nozari un iedzīvotāju patēriņa paradumus. Martā mazumtirdzniecības apgrozījuma tempi bija par 1,7% mazāki nekā 2019. gada martā (neizlīdzināti dati salīdzināmajās cenās).

 

Līdz ar pandēmijas izraisītajām sekām, iedzīvotāji mazāk tērējuši ilgtermiņa preču iegādei. 2020. gada martā nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums saruka par 7,4%, salīdzinot ar pagājušā gada martu. Mazumtirdzniecības apgrozījums saruka gandrīz visās preču kategorijās. Gandrīz uz pusi saruka apģērbu un apavu mazumtirdzniecība. Tāpat straujš sarukums bija arī kultūras preču un atpūtai paredzēto preču tirdzniecībā, kā arī informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā. Tas lielā mērā ir saistīts ar iedzīvotāju izvēli savus līdzekļus novirzīt pirmās nepieciešamības preču iegādei, nevis tērēt ilgtermiņa preču iegādei.

 

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums martā bija par 6% lielāks nekā iepriekšējā gada martā. Martā līdz ar ārkārtējās situācijas izsludināšanu iedzīvotāji vairāk iepirkuši pārtikas preces, veidojot pārtikas uzkrājumus. Paredzams, ka arī turpmākajos mēnešos pārtikas mazumtirdzniecības apgrozījums pieaugs, tomēr domājams, ka ne tik straujos tempos kā pagājušajā mēnesī. Martā ievērojami pieauga farmaceitisko un medicīnisko piederumu mazumtirdzniecība (par 30%). Acīmredzot iedzīvotāji steidza nodrošināties ar sev nepieciešamajiem medikamentiem, dezinfekcijas līdzekļiem un sejas aizsargmaskām. Martā pieauga arī mājsaimniecības elektropreču mazumtirdzniecība.

 

Lai gan degvielas cenas ir samazinājušās, degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums martā bija par gandrīz 3% zemāks nekā iepriekšējā gada martā. To lielā mērā nosaka arī valstī izsludinātie ierobežojumi pulcēties un iespējas strādāt attālināti, paliekot mājās.
Arī sadalījumā pa tirdzniecības vietām bija vērojams tirdzniecības sarukums. Visstraujāk mazumtirdzniecības apgrozījums saruka lietoto preču mazumtirdzniecības veikalos un stendos un tirgos. Neliels sarukums bija vērojams arī tirdzniecībā pa pastu vai Interneta veikalos. Paredzams, ka turpmākajos mēnešos tirdzniecība Internetā varētu pieaugt, kas ir saistīts ar tirdzniecības ierobežošanu lielajos tirdzniecības centros brīvdienās.

 

Turpmākā mazumtirdzniecības attīstība būs lielā mērā atkarīga no tā, cik ātri un veiksmīgi izdosies ierobežot Covid-19 izplatību. Ņemot vērā, ka situācija atstāj ietekmi arī uz darba tirgu un iedzīvotāju ienākumiem, cilvēki būs daudz piesardzīgāki savos tēriņos un izvērtēs atsevišķu izdevumu nepieciešamību.

 

Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja
Vita Skuja
EM Analītikas dienesta vecākā eksperte