Gads iesācies ar mazumtirdzniecības apgrozījuma samazinājumu. Janvārī mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās cenās samazinājās par 1,4 % (pēc neizlīdzinātiem datiem), ko galvenokārt ietekmēja augstā bāze 2023. gada janvārī nepārtikas preču apgrozījumam, kad mazumtirdzniecības apgrozījums šajā grupā strauji pieauga (par 6,8 %), turpinot atgūties pēc Covid-19 krīzes.
Mazumtirdzniecības apjoma kritums ir vērojams arī mēneša griezumā. Janvārī, salīdzinot ar decembri, mazumtirdzniecības apgrozījums saruka par 0,8 % (sezonāli koriģēti dati).
Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās pārtikas un nepārtikas preču grupās, savukārt pieauga degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums.
Janvārī, salīdzinot ar iepriekšējā gada janvāri, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums saruka par 2,4 %. Straujākais apgrozījuma kritums bija tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 27,1 %) un pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 15 %). Mērenāks kritums bija grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā (par 4,9 %), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 3,1 %), kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 2,5 %) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 2,2 %). Savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums janvārī gada laikā strauji pieauga ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 17,1 %) un apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 13 %). Mērenāks kāpums bija vērojams farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 3 %), sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 1,8 %) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 1,4 %).
Sadalījumā pa tirdzniecības vietām straujš apgrozījuma kritums gada laikā bija vērojams mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 14 %), strauji tas samazinājās arī mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetā (par 6,2 %), bet pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem tas praktiski nemainījās – pieauga par 0,2 %.
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā pēc neliela kāpuma decembrī janvārī atkal strauji samazinājās – par 3,5 %, kas bija straujākais kritums gada griezumā kopš 2023. gada jūlija. Lai gan pārtikas produktu cenu straujais kāpums ir mitējies, cenu līmenis pārtikai joprojām saglabājas augsts, kas turpina ietekmēt pārtikas preču apgrozījumu.
Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās janvārī pieauga ļoti strauji – par 5,5 %, salīdzinot ar 2023. gada janvāri. To noteica zemākas cenas degvielai, salīdzinot ar iepriekšējā gada janvāri.
Turpmāk pircēju aktivitāte pakāpeniski pieaugs. Darba samaksas pieaugums, kas šobrīd jau pārsniedz inflāciju, atvieglos mājsaimniecību finansiālo situāciju un veicinās pirktspējas pieaugumu.
Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja
Ieva Šnīdere
Analītikas dienesta analītiķe